Program adaptacyjny „Przedszkolakiem być…”

Adaptacja to przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, sytuacji, warunków, również zmniejszenie odczuwania określonych bodźców wskutek ich długotrwałego działania. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole.

Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej jest okresem przełomowym w jego życiu. Dla wielu dzieci a nierzadko i rodziców jest to moment szczególnie trudny. Fakt ten wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu życia i zaspokajania potrzeb. Dziecko musi rozstać się na określony czas z rodziną, która gwarantuje mu poczucie bezpieczeństwa, stabilności i rozumienie tego, co dzieje się wokół. W tym okresie dziecko uczy się nowej dla siebie roli przedszkolaka. Część dzieci przystosowuje się dość szybko, u innych okres aklimatyzacji trwa długo. Bardzo ważne jest, aby te pierwsze doświadczenia dziecka przebiegały w atmosferze bezpieczeństwa, spokoju, łagodności. Dlatego najważniejsze wydaje się, by nauczyciel zdobył zaufanie i by wszyscy wzajemnie się poznali.

Program adaptacyjny zakłada działania pomagające dzieciom i rodzicom pokonać lęk, ułatwić spotkanie z przedszkolem, pokazać jakie formy, metody i techniki stosujemy w pracy z dziećmi.

„Przedszkolakiem być…” to program, dzięki któremu:

  • łatwiej przekroczyć próg dom – przedszkole;
  • dziecko przystosowuje się do nowego otoczenia;
  • dokładniej poznaje miejsca i osoby, z jakimi będzie przebywać;
  • łatwiej odkryje, że bycie w przedszkolu może być fajną zabawą i radosnym działaniem.

Program umożliwia także rodzicom poznanie warunków pracy i organizacji przedszkola, nawiązanie bliższego kontaktu z nauczycielami, obserwację zachowań swojego dziecka w grupie rówieśniczej, czy też łatwiej zaufają osobom opiekującym się na co dzień ich dzieckiem.

Współpraca z klubem GAJA

Klub Gaja jest jedną z najstarszych niezależnych pozarządowych organizacji zajmujących się ochroną środowiska naturalnego i prawami zwierząt w Polsce. Został założony w 1988 roku. Od 2005 roku posiada status organizacji pożytku publicznego.

Misją Klubu Gaja jest ochrona naszej planety Ziemi oraz zachowanie środowiska naturalnego i różnorodności biologicznej dla nas i dla przyszłych pokoleń.

Święto Drzewa jest programem edukacji ekologicznej Klubu Gaja reali­zowanym od 2003 roku, którego inauguracją jest ogólnopolska i mię­dzynarodowa akcja sadzenia drzew co roku 10 października. Sadzenie drzew aktywizuje różnorodne społeczności do działań społecznikowskich, artystycznych i intelektualnych na rzecz edukacji o potrzebie poszano­wania wszelkich istniejących skupisk leśnych i parkowych, oraz o wyni­kających z nich korzyściach, zwłaszcza tych związanych z ograniczeniem skutków globalnego ocieplenia.

Sadzenie drzew jest najprostszym – i może być najpowszechniejszym – sposobem zapobiegania zmianom klimatu.

Nasza współpraca z Klubem Gaja zaczęła się od października 2005 roku, kiedy po raz pierwszy zorganizowaliśmy w naszym przedszkolu, tygodniową sekwencję działań z dziećmi, w projekcie Święto drzewa.  Narodziła się również tradycja jesiennych spotkań integracyjnych z rodzicami. W czasie realizacji tego projektu rozwijamy wśród dzieci i rodziców przede wszystkim świadomość ekologiczną. Poznajemy najbliższe otoczenie przedszkola, bawimy się, sadzimy drzewa dla pokoju.

Do chwili obecnej posadziliśmy już 35 drzew i krzewów.

To niezły wynik!!! I nadal współpracujemy.

„Ekoprzedszkolak” – program edukacji ekologicznej

Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju różnych sfer osobowości człowieka. Jest więc to czas, kiedy dziecko uczy się, przyswaja najwięcej, kształtując zarazem swój intelekt. Specyfiką natury dziecka jest to, że żywo interesuje się otaczającym go światem. Wszelkie działania dziecka służą więc zaspokajaniu podstawowych potrzeb, a przeżyte doświadczenia wpływają na rozwój osobowości. Dlatego tak ważne jest, by w tym okresie dostarczać dziecku różnego rodzaju doświadczeń w zakresie wielu jego aktywności.

Jednym ze sposobów rozwijania osobowości dziecka, jego zainteresowań i zaspokajania potrzeb jest edukacja ekologiczna, która „poprzez radość przeżycia, spotkania z przyrodą, radość odkrywania rzeczy nowych i c na rozwój nie tylko umysłowy dziecka, ale także na jego sferę emocjonalną. Jak twierdzi Jadwiga Pytlarczyk, „celem edukacji ekologicznej jest dokonanie zmian w hierarchii człowieka poprzez wytworzenie emocjonalnego związku z przyrodą.

Wprowadzeniu edukacji ekologicznej sprzyjają psychofizyczne właściwości dziecka przedszkolnego, którego cechuje duża pobudliwość psychoruchowa, a aktywność umysłowa powiązana jest z jego działalnością. Realizowany program  zawiera treści odpowiadające potrzebie poznawania i ochrony środowiska naturalnego oraz kształceniu odpowiednich postaw i nawyków w związku z systematyczną aktywnością proekologiczną.

Program edukacji regionalnej

Wiedza o własnym mieście czy wsi, regionie, ojczyźnie ma służyć temu, by dziecko od najmłodszych lat identyfikowało się z miejscem, w którym żyje, szukając tam swych korzeni. W przyszłości może stać się inspiracją do twórczego działania na rzecz najbliższego otoczenia. Z pewnością zaś będzie miało istotny wpływ na kształtowanie jednostki odpowiedzialnej za to, co dzieje się wokół niej.

Edukacja, którą dziecko ma zdobyć, powinna dotyczyć przede wszystkim najbliższego środowiska, jego wartości materialnych i duchowych. Warto także podjąć rozwiązanie problemów dotyczących środowiska. Na etapie przedszkola pojawiają się również elementy wiedzy na temat ojczyzny. Są to treści dla dzieci odległe i trudne, dlatego edukację regionalną należy rozpoczynać od urozmaicania więzi z rodziną. Uwagę dziecka, w wieku przedszkolnym, ukierunkowujemy na rzeczy i zjawiska konkretne, dostępne i bliskie. Dlatego Program Eukacji Regionalnej proponuje kilka obszarów tematycznych:

  • Moje najbliższe otoczenie.
  • Najciekawsze zakątki dzielnicy, w której mieszkam.
  • Co we Wrocławiu zachwyca?
  • Krajobraz ziemi dolnośląskiej.
  • Tradycje i zwyczaje ludowe na Dolnym Śląsku.

„Nasze kodowanie z Uczymy dzieci programować” – program autorski Barbary Jarosz i Karoliny Płóciennik

W naszym przedszkolu, realizowany jest program własny  „Nasze kodowanie z „Uczymy dzieci programować”, który jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021.

Do stworzenia programu własnego zainspirował nas udział w programie edukacyjnym „Uczymy dzieci programować”, zdobyte w nim doświadczenia oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.

Nie bez wpływu na decyzję o potrzebie wprowadzenia działań innowacyjnych była też sytuacja edukacyjna wywołana pandemią Covid – 19.

Głównym celem wprowadzanego programu jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.

„Przedszkolak w formie” – program autorski Katarzyny Griesmann

Przedszkolak w formie to program aktywizacji ruchowej dla dzieci, którego celem ogólnym jest propagowanie zdrowego stylu życia poprzez upowszechnienie sportu i rekreacji.

To podpowiedź dla dzieci, jak również dla rodziców, jak aktywnie wykorzystać czas. Dzięki programowi „Przedszkolak w formie” dzieci i dorośli poznają różne dyscypliny sportowe oraz formy aktywności, które stanowią okazję do ruchowego wyżycia się. Zaproszeni goście przedstawią dyscypliny sportowe, swoje pasje, którymi, mam nadzieję, zarażą dzieci, a one dzięki rodzicom lub z nimi zaczną aktywnie spędzać czas.

W dobie najnowszej technologii aktywność fizyczna dzieci i dorosłych jest podejmowana zbyt rzadko i staje się przyczyną wielu problemów zdrowotnych.

Nie od dziś wiemy, że ruch pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie, ponieważ podczas wysiłku wydzielane są tzw. hormony szczęścia, czyli endorfiny. W związku z tym, że ruch ma bardzo dobry wpływ zarówno na nasze ciało, jak i umysł, my dorośli powinnyśmy kształtować u dzieci pozytywne nastawienie do aktywności ruchowej.

Odimienna metoda nauki czytania wg. Ireny Majchrzak

Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak ma na celu wczesne kształcenie umiejętności czytania z pełnym zrozumieniem tekstu od samego początku. Odimienna, ponieważ naukę zaczynamy od imienia dziecka, które zamierzamy wprowadzić w świat pisma.

  • INICJACJA to pierwszy etap, w którym dziecko obserwuje, jak brzmienie imion przekształca się w znaki graficzne i jak ono samo i jego koledzy zostają ukryci za literowym szyfrem.
  • ŚCIANA PEŁNA LITER to kolejny etap, w którym dziecko dostrzega, że alfabet jest zbiorem zamkniętym, w żadnym wyrazie nie występuje inny znak niż ten, które znajdują się w alfabecie. Po ćwiczeniach z imionami, po poznaniu brzmienia każdej litery, mały „uczeń” jest gotowy  do tego, by zmierzyć się z innymi wyrazami.
  • NAZYWANIE ŚWIATA polega na dopasowywaniu nazw do otaczających dziecko przedmiotów. Czas potrzebny do przyswojenia sobie wiedzy jest czasem subiektywnym. Nie jest mierzony ani poddawany ocenie. „Ściana pełna liter” jest niczym szwedzki stół, zawsze nakryty – a dziecko, jak biesiadnik, bierze sobie z tego stołu, co chce i ile może. Trzeba tylko poczekać, aż proces myślowy zostanie zakończony – i okaże się, że dziecko umie czytać.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” autorstwa Dagmary Drabik

Każde dziecko od najmłodszych lat tworząc własne dzieła sztuki daje upust dziecięcej kreatywności, wyobraźni i postrzegania świata, a samo obcowanie ze sztuką szeroko rozumianą niesie za sobą wiele korzyści. Podczas tworzenia własnych dzieł sztuki zaangażowane są wszystkie zmysły dziecka, pobudzona zostaje aktywność mózgu, zwiększa się produkcja szarych komórek i budowane są nowe połączenia neuronowe. Działania ze sztuką wpływają na zdolności motoryczne, intelektualne i poznawcze, na rozwój kompetencji językowych, zwiększają zdolność przyswajania informacji, w trakcie tworzenia dzieł sztuki rozwija się wrażliwość i świadomość, kształtuje osobowość i charakter. Mając na uwadze wszystkie przedstawione pozytywne aspekty działań związanych ze sztuką  w Naszym przedszkolu kontynuujemy w tym roku 2023/2024 Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” autorstwa Dagmary Drabik.

Projekt bazuje na założeniach Friedricha Froebla , a głównym motywem dominującym w pedagogice freblowskiej jest zabawa. Kiedy zabawę połączy się ze sztuką powstanie idealna podstawa do twórczej i aktywnej pracy z dzieckiem. Głównym celem projektu jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej. Zadania projektowe będziemy realizować przez cały rok przedszkolny, a efekty pracy Naszych dzieci będzie można podziwiać w przedszkolnym holu oraz na naszej stronie internetowej. 

„Gramy zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

„Akademia Małego Kucharza” – projekt edukacji kulinarnej autorstwa Katarzyny Sawicz

Prawidłowe odżywianie się dzieci  w wieku przedszkolnym ma decydujące znaczenie zarówno dla zdrowia fizycznego, intelektualnego i emocjonalnego oraz sprawia, że dziecko jest zadowolone i uśmiechnięte.

Przyzwyczajenia żywieniowe jakie pojawiają się już w okresie dzieciństwa mają duży wpływ na model żywienia w wieku dojrzałym, mogą również odegrać znaczącą rolę w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Stąd tak ważne jest żeby już od najwcześniejszych lat życia dziecka podejmować właściwe działania związane z kształtowaniem prawidłowych nawyków żywieniowych, a przedszkole jest jednym z idealnych miejsc dla takich inwestycji na przyszłość.

Projekt „Akademia Małego Kucharza” daje dzieciom nie tylko możliwość eksperymentowania kulinarnego, stanowi również doskonałą podstawę do działań sensorycznych oraz kształtowania tak istotnych prawidłowych nawyków żywieniowych. Treści projektu łączą w sobie zarówno treści podstawy programowej jak i treści wykraczające po za nią, projekt promuje aktywne metody nauczania i wychowania, stwarza sytuacje badawcze, pobudza twórcze, praktyczne myślenie, integruje i angażuje społeczność przedszkolną ale co najważniejsze – stanowi wspaniałą zabawę i kulinarną przygodę dla dzieci.

Projekt będzie realizowany w grupie II od listopada 2023r. do czerwca 2024r. – w tym roku przedszkolnym zaplanowaliśmy również jednorazowe działania warsztatowe we wszystkich grupach:)    

Gramy w zielone autorstwa Kariny Perkowskiej

W tym roku Nasze przedszkole dołączyło do ogólnopolskiego projektu „Gramy w zielone”.

Głównym założeniem projektu jest zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska naturalnego, budzenie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody oraz kształtowania odpowiedzialności za środowisko; w trakcie realizacji zadań zawartych w projekcie dzieci zdobędą podstawową wiedzę o ekosystemach znajdujących się w najbliższym środowisku, poznają znaczenie zieleni dla zdrowia człowieka, rozwiną zainteresowanie źródłem pochodzenia żywności, zapoznają się z podstawowymi zasadami ochrony zwierząt oraz koniecznością niesienia im pomocy.

Zadania projektowe realizowane będą od września 2023 do czerwca 2024, a relację z Naszych działań będzie można zobaczyć na stronie internetowej Naszego przedszkola.

#20minutdlamatematyki autorstwa Zuzanny Jastrzębskiej-Krajewskiej znanej jako Pani Zuzia

20 minut dla matematyki to projekt, który pozwala wprowadzić skuteczne zmiany w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu. W projekcie tym nie istotna jest edukacja systemowa, ale przede wszystkim przekazywanie umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny, a także uświadomienie nam samym dorosłym, ile matematyki jest wokół i jak możemy się włączać w utrwalanie kompetencji matematycznych Naszych dzieci. Założenia projektu zostały opracowane na podstawie koncepcji Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, a jego głównym celem jest dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych. 

Projekt realizowany będzie w ciągu tego roku przedszkolnego w grupie II 

 

  

Akademia Krokieta i Lamy

Nasze przedszkole od wielu już lat uczestniczy w projekcie edukacyjno-ruchowym Akademia Krokieta i Lamy. Projekt ten opracowany został na podstawie programu nauczania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego, jego atrakcyjna forma oraz materiały w nim zawarte angażują dzieci ruchowo, poznawczo i emocjonalnie, a wszystko to sprawia, że dzieci bezstresowo uczą się i szybciej zapamiętują informację. Projekt promuje regularną aktywność fizyczną, a wszystkie materiały bazują na naturalnych prostych ruchach, dzięki czemu mogą w nim uczestniczyć dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych oraz grupy zróżnicowane pod względem językowym i kulturowym. Głównymi bohaterami projektu jest Krokiet i Lama, a ich przygody zawsze opatrzone są określoną fabułą i zadaniami ruchowymi. Wszystkie Nasze Przedszkolaki zawsze chętnie i z wielką radością uczestniczą w zajęciach z Krokietem i Lamą, a co najważniejsze łączą zabawę z nauką.

„Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w Zuchy” autorstwa D. Bakowicz-Ryżyk

Grupa I w roku szkolnym 2023/2024 bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w Zuchy” autorstwa D. Bakowicz-Ryżyk. Projekt został objęty patronatem przez wydawnictwo Media Rodzina. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. Dzięki realizacji poszczególnych zadań, w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, uczyć odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje różne problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha.

Do realizacji projektu zostaną wykorzystane następujące pozycje książkowe autorstwa A. Głowińskiej:

1. Kicia Kocia sprząta

2. Kicia Kocia gotuje

3. Kicia Kocia w pociągu

4. Kicia Kocia w kosmosie

5. Kicia Kocia i straszna burza

6. Kicia Kocia zostaje policjantką

7. Kicia Kocia. Zima

8. Kicia Kocia na plaży

„Winiary – gotuj się na zmiany”

W roku szkolnym 2023/2024 bierzemy udział w ogólnopolskim programie „Winiary – gotuj się na zmiany”, którego celem jest kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych oraz odpowiedzialnego podejścia do otaczającego świata.

W tym celu będą realizowane następujące bloki tematyczne:

1. Mała, duża ekoświadomość.

2. Dobre nawyki, smyki!

3. Rozgryzamy trudności .

4. Wstęp do kucharzenia. Zachęcamy rodziców do odwiedzania strony internetowej www.gotujsienazmiany.pl w poszukiwaniu inspiracji kuchennych, artykułów czy by posłuchać podcastów o tematyce związanej z programem, a nawet wziąć udział w konkursie związanym z ograniczeniem marnowania żywności! W aktualnościach znajdziecie Państwo również piosenkę o zdrowym żywieniu.

Mali Wspaniali program finansowany przez miasto Wrocław

Jest to darmowy program zajęć ruchowych, który już od wielu lat realizujemy w Naszym przedszkolu. Zajęcia prowadzone przez trenera to przede wszystkim aktywna zabawa, nauka podstaw japońskiej sztuki karate, a głównym celem jest tu rozwijanie aktywności fizycznej, zapewnienie zrównoważonego rozwoju motorycznego, kształtowanie koncentracji, samodyscypliny oraz współpracy w zespole. 

Pies w szkole projekt autorstwa Barbary Borzymowskiej

Inicjatorką tego projektu jest Barbara Borzymowska -przewodnicząca Rady ds. Zwierząt i rzecznik prezydenta Wrocławia ds. zwierząt. Projekt polega na stałej obecności zwierząt podczas zajęć. Najczęściej jest to pies, którego opiekunem jest nauczyciel . Obecność psa na zajęciach, jak dowodzą badania naukowe (profesor Kurt Kotrschal Uniwersytet Wiedeński), niezwykle pozytywnie wpływa na dzieci, przyczynia się do redukcji napięć i lęków u dzieci, zmniejsza agresywność, wpływa na kompetencje i relacje społeczne, ale też przede wszystkim uczy szacunku nie tylko wobec psów ale też wobec wszystkich żywych istot. Podczas zajęć dzieci dodatkowo poznają charakterystyczne zachowania psów, uczą się też jak prawidłowo zachować się w obecności psa, a także jak należy o niego zadbać. 

Wszystkie psy, mające wziąć udział w projekcie są zdrowe, zaszczepione i zbadane pod względem behawioralnym przez zoopsychologów.

Projekt ten realizujemy we współpracy z Panią Barbarą Borzymowską oraz jej czworonożnymi przyjaciółmi:)