Program adaptacyjny „Przedszkolakiem być…” program autorski Agnieszki Chodorek i Bożeny Toffel
Adaptacja to przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, sytuacji, warunków, również zmniejszenie odczuwania określonych bodźców wskutek ich długotrwałego działania. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole.
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej jest okresem przełomowym w jego życiu. Dla wielu dzieci a nierzadko i rodziców jest to moment szczególnie trudny. Fakt ten wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu życia i zaspokajania potrzeb. Dziecko musi rozstać się na określony czas z rodziną, która gwarantuje mu poczucie bezpieczeństwa, stabilności i rozumienie tego, co dzieje się wokół. W tym okresie dziecko uczy się nowej dla siebie roli przedszkolaka. Część dzieci przystosowuje się dość szybko, u innych okres aklimatyzacji trwa długo. Bardzo ważne jest, aby te pierwsze doświadczenia dziecka przebiegały w atmosferze bezpieczeństwa, spokoju, łagodności. Dlatego najważniejsze wydaje się, by nauczyciel zdobył zaufanie i by wszyscy wzajemnie się poznali.
Program adaptacyjny zakłada działania pomagające dzieciom i rodzicom pokonać lęk, ułatwić spotkanie z przedszkolem, pokazać jakie formy, metody i techniki stosujemy w pracy z dziećmi.
„Przedszkolakiem być…” to program, dzięki któremu:
- łatwiej przekroczyć próg dom – przedszkole;
- dziecko przystosowuje się do nowego otoczenia;
- dokładniej poznaje miejsca i osoby, z jakimi będzie przebywać;
- łatwiej odkryje, że bycie w przedszkolu może być fajną zabawą i radosnym działaniem.
Program umożliwia także rodzicom poznanie warunków pracy i organizacji przedszkola, nawiązanie bliższego kontaktu z nauczycielami, obserwację zachowań swojego dziecka w grupie rówieśniczej, czy też łatwiej zaufają osobom opiekującym się na co dzień ich dzieckiem.
Współpraca z klubem GAJA
Klub Gaja jest jedną z najstarszych niezależnych pozarządowych organizacji zajmujących się ochroną środowiska naturalnego i prawami zwierząt w Polsce. Został założony w 1988 roku. Od 2005 roku posiada status organizacji pożytku publicznego.
Misją Klubu Gaja jest ochrona naszej planety Ziemi oraz zachowanie środowiska naturalnego i różnorodności biologicznej dla nas i dla przyszłych pokoleń.
Święto Drzewa jest programem edukacji ekologicznej Klubu Gaja realizowanym od 2003 roku, którego inauguracją jest ogólnopolska i międzynarodowa akcja sadzenia drzew co roku 10 października. Sadzenie drzew aktywizuje różnorodne społeczności do działań społecznikowskich, artystycznych i intelektualnych na rzecz edukacji o potrzebie poszanowania wszelkich istniejących skupisk leśnych i parkowych, oraz o wynikających z nich korzyściach, zwłaszcza tych związanych z ograniczeniem skutków globalnego ocieplenia.
Sadzenie drzew jest najprostszym – i może być najpowszechniejszym – sposobem zapobiegania zmianom klimatu.
Nasza współpraca z Klubem Gaja zaczęła się od października 2005 roku, kiedy po raz pierwszy zorganizowaliśmy w naszym przedszkolu, tygodniową sekwencję działań z dziećmi, w projekcie Święto drzewa. Narodziła się również tradycja jesiennych spotkań integracyjnych z rodzicami. W czasie realizacji tego projektu rozwijamy wśród dzieci i rodziców przede wszystkim świadomość ekologiczną. Poznajemy najbliższe otoczenie przedszkola, bawimy się, sadzimy drzewa dla pokoju.
Do chwili obecnej posadziliśmy już 35 drzew i krzewów.
To niezły wynik!!! I nadal współpracujemy.
„Ekoprzedszkolak” – program edukacji ekologicznej
Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju różnych sfer osobowości człowieka. Jest więc to czas, kiedy dziecko uczy się, przyswaja najwięcej, kształtując zarazem swój intelekt. Specyfiką natury dziecka jest to, że żywo interesuje się otaczającym go światem. Wszelkie działania dziecka służą więc zaspokajaniu podstawowych potrzeb, a przeżyte doświadczenia wpływają na rozwój osobowości. Dlatego tak ważne jest, by w tym okresie dostarczać dziecku różnego rodzaju doświadczeń w zakresie wielu jego aktywności.
Jednym ze sposobów rozwijania osobowości dziecka, jego zainteresowań i zaspokajania potrzeb jest edukacja ekologiczna, która „poprzez radość przeżycia, spotkania z przyrodą, radość odkrywania rzeczy nowych i c na rozwój nie tylko umysłowy dziecka, ale także na jego sferę emocjonalną. Jak twierdzi Jadwiga Pytlarczyk, „celem edukacji ekologicznej jest dokonanie zmian w hierarchii człowieka poprzez wytworzenie emocjonalnego związku z przyrodą.
Wprowadzeniu edukacji ekologicznej sprzyjają psychofizyczne właściwości dziecka przedszkolnego, którego cechuje duża pobudliwość psychoruchowa, a aktywność umysłowa powiązana jest z jego działalnością. Realizowany program zawiera treści odpowiadające potrzebie poznawania i ochrony środowiska naturalnego oraz kształceniu odpowiednich postaw i nawyków w związku z systematyczną aktywnością proekologiczną.
Program edukacji regionalnej
Wiedza o własnym mieście czy wsi, regionie, ojczyźnie ma służyć temu, by dziecko od najmłodszych lat identyfikowało się z miejscem, w którym żyje, szukając tam swych korzeni. W przyszłości może stać się inspiracją do twórczego działania na rzecz najbliższego otoczenia. Z pewnością zaś będzie miało istotny wpływ na kształtowanie jednostki odpowiedzialnej za to, co dzieje się wokół niej.
Edukacja, którą dziecko ma zdobyć, powinna dotyczyć przede wszystkim najbliższego środowiska, jego wartości materialnych i duchowych. Warto także podjąć rozwiązanie problemów dotyczących środowiska. Na etapie przedszkola pojawiają się również elementy wiedzy na temat ojczyzny. Są to treści dla dzieci odległe i trudne, dlatego edukację regionalną należy rozpoczynać od urozmaicania więzi z rodziną. Uwagę dziecka, w wieku przedszkolnym, ukierunkowujemy na rzeczy i zjawiska konkretne, dostępne i bliskie. Dlatego Program Eukacji Regionalnej proponuje kilka obszarów tematycznych:
- Moje najbliższe otoczenie.
- Najciekawsze zakątki dzielnicy, w której mieszkam.
- Co we Wrocławiu zachwyca?
- Krajobraz ziemi dolnośląskiej.
- Tradycje i zwyczaje ludowe na Dolnym Śląsku.
„Nasze kodowanie z Uczymy dzieci programować” – program autorski Barbary Jarosz i Karoliny Płóciennik
W naszym przedszkolu, realizowany jest program własny „Nasze kodowanie z „Uczymy dzieci programować”, który jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021.
Do stworzenia programu własnego zainspirował nas udział w programie edukacyjnym „Uczymy dzieci programować”, zdobyte w nim doświadczenia oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.
Nie bez wpływu na decyzję o potrzebie wprowadzenia działań innowacyjnych była też sytuacja edukacyjna wywołana pandemią Covid – 19.
Głównym celem wprowadzanego programu jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
„Przedszkolak w formie” – program autorski Katarzyny Griesmann
Przedszkolak w formie to program aktywizacji ruchowej dla dzieci, którego celem ogólnym jest propagowanie zdrowego stylu życia poprzez upowszechnienie sportu i rekreacji.
To podpowiedź dla dzieci, jak również dla rodziców, jak aktywnie wykorzystać czas. Dzięki programowi „Przedszkolak w formie” dzieci i dorośli poznają różne dyscypliny sportowe oraz formy aktywności, które stanowią okazję do ruchowego wyżycia się. Zaproszeni goście przedstawią dyscypliny sportowe, swoje pasje, którymi, mam nadzieję, zarażą dzieci, a one dzięki rodzicom lub z nimi zaczną aktywnie spędzać czas.
W dobie najnowszej technologii aktywność fizyczna dzieci i dorosłych jest podejmowana zbyt rzadko i staje się przyczyną wielu problemów zdrowotnych.
Nie od dziś wiemy, że ruch pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie, ponieważ podczas wysiłku wydzielane są tzw. hormony szczęścia, czyli endorfiny. W związku z tym, że ruch ma bardzo dobry wpływ zarówno na nasze ciało, jak i umysł, my dorośli powinnyśmy kształtować u dzieci pozytywne nastawienie do aktywności ruchowej.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” autorstwa Dagmary Drabik
Każde dziecko od najmłodszych lat tworząc własne dzieła sztuki daje upust dziecięcej kreatywności, wyobraźni i postrzegania świata, a samo obcowanie ze sztuką szeroko rozumianą niesie za sobą wiele korzyści. Podczas tworzenia własnych dzieł sztuki zaangażowane są wszystkie zmysły dziecka, pobudzona zostaje aktywność mózgu, zwiększa się produkcja szarych komórek i budowane są nowe połączenia neuronowe. Działania ze sztuką wpływają na zdolności motoryczne, intelektualne i poznawcze, na rozwój kompetencji językowych, zwiększają zdolność przyswajania informacji, w trakcie tworzenia dzieł sztuki rozwija się wrażliwość i świadomość, kształtuje osobowość i charakter. Mając na uwadze wszystkie przedstawione pozytywne aspekty działań związanych ze sztuką w Naszym przedszkolu kontynuujemy w tym roku 2023/2025 Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” autorstwa Dagmary Drabik.
Projekt bazuje na założeniach Friedricha Froebla , a głównym motywem dominującym w pedagogice freblowskiej jest zabawa. Kiedy zabawę połączy się ze sztuką powstanie idealna podstawa do twórczej i aktywnej pracy z dzieckiem. Głównym celem projektu jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej. Zadania projektowe będziemy realizować przez cały rok przedszkolny, a efekty pracy Naszych dzieci będzie można podziwiać w przedszkolnym holu oraz na naszej stronie internetowej.
„Gramy zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
„Akademia Małego Kucharza” – projekt edukacji kulinarnej autorstwa Katarzyny Sawicz
Prawidłowe odżywianie się dzieci w wieku przedszkolnym ma decydujące znaczenie zarówno dla zdrowia fizycznego, intelektualnego i emocjonalnego oraz sprawia, że dziecko jest zadowolone i uśmiechnięte.
Przyzwyczajenia żywieniowe jakie pojawiają się już w okresie dzieciństwa mają duży wpływ na model żywienia w wieku dojrzałym, mogą również odegrać znaczącą rolę w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Stąd tak ważne jest żeby już od najwcześniejszych lat życia dziecka podejmować właściwe działania związane z kształtowaniem prawidłowych nawyków żywieniowych, a przedszkole jest jednym z idealnych miejsc dla takich inwestycji na przyszłość.
Projekt „Akademia Małego Kucharza” daje dzieciom nie tylko możliwość eksperymentowania kulinarnego, stanowi również doskonałą podstawę do działań sensorycznych oraz kształtowania tak istotnych prawidłowych nawyków żywieniowych. Treści projektu łączą w sobie zarówno treści podstawy programowej jak i treści wykraczające po za nią, projekt promuje aktywne metody nauczania i wychowania, stwarza sytuacje badawcze, pobudza twórcze, praktyczne myślenie, integruje i angażuje społeczność przedszkolną ale co najważniejsze – stanowi wspaniałą zabawę i kulinarną przygodę dla dzieci.
Projekt będzie realizowany w grupie III od listopada 2024r. do czerwca 2025r.
#20minutdlamatematyki autorstwa Zuzanny Jastrzębskiej-Krajewskiej znanej jako Pani Zuzia
20 minut dla matematyki to projekt, który pozwala wprowadzić skuteczne zmiany w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu. W projekcie tym nie istotna jest edukacja systemowa, ale przede wszystkim przekazywanie umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny, a także uświadomienie nam samym dorosłym, ile matematyki jest wokół i jak możemy się włączać w utrwalanie kompetencji matematycznych Naszych dzieci. Założenia projektu zostały opracowane na podstawie koncepcji Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, a jego głównym celem jest dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych.
Projekt realizowany będzie w ciągu tego roku przedszkolnego w grupie III
Akademia Krokieta i Lamy
Nasze przedszkole od wielu już lat uczestniczy w projekcie edukacyjno-ruchowym Akademia Krokieta i Lamy. Projekt ten opracowany został na podstawie programu nauczania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego, jego atrakcyjna forma oraz materiały w nim zawarte angażują dzieci ruchowo, poznawczo i emocjonalnie, a wszystko to sprawia, że dzieci bezstresowo uczą się i szybciej zapamiętują informację. Projekt promuje regularną aktywność fizyczną, a wszystkie materiały bazują na naturalnych prostych ruchach, dzięki czemu mogą w nim uczestniczyć dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych oraz grupy zróżnicowane pod względem językowym i kulturowym. Głównymi bohaterami projektu jest Krokiet i Lama, a ich przygody zawsze opatrzone są określoną fabułą i zadaniami ruchowymi. Wszystkie Nasze Przedszkolaki zawsze chętnie i z wielką radością uczestniczą w zajęciach z Krokietem i Lamą, a co najważniejsze łączą zabawę z nauką.
„Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w Zuchy” autorstwa D. Bakowicz-Ryżyk
Grupa I w roku szkolnym 2023/2024 bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w Zuchy” autorstwa D. Bakowicz-Ryżyk. Projekt został objęty patronatem przez wydawnictwo Media Rodzina. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. Dzięki realizacji poszczególnych zadań, w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, uczyć odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje różne problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha.
Do realizacji projektu zostaną wykorzystane następujące pozycje książkowe autorstwa A. Głowińskiej:
1. Kicia Kocia sprząta
2. Kicia Kocia gotuje
3. Kicia Kocia w pociągu
4. Kicia Kocia w kosmosie
5. Kicia Kocia i straszna burza
6. Kicia Kocia zostaje policjantką
7. Kicia Kocia. Zima
8. Kicia Kocia na plaży
Mali Wspaniali program finansowany przez miasto Wrocław
Jest to darmowy program zajęć ruchowych, który już od wielu lat realizujemy w Naszym przedszkolu. Zajęcia prowadzone przez trenera to przede wszystkim aktywna zabawa, nauka podstaw japońskiej sztuki karate, a głównym celem jest tu rozwijanie aktywności fizycznej, zapewnienie zrównoważonego rozwoju motorycznego, kształtowanie koncentracji, samodyscypliny oraz współpracy w zespole.
Pies w szkole projekt autorstwa Barbary Borzymowskiej
Inicjatorką tego projektu jest Barbara Borzymowska -przewodnicząca Rady ds. Zwierząt i rzecznik prezydenta Wrocławia ds. zwierząt. Projekt polega na stałej obecności zwierząt podczas zajęć. Najczęściej jest to pies, którego opiekunem jest nauczyciel . Obecność psa na zajęciach, jak dowodzą badania naukowe (profesor Kurt Kotrschal Uniwersytet Wiedeński), niezwykle pozytywnie wpływa na dzieci, przyczynia się do redukcji napięć i lęków u dzieci, zmniejsza agresywność, wpływa na kompetencje i relacje społeczne, ale też przede wszystkim uczy szacunku nie tylko wobec psów ale też wobec wszystkich żywych istot. Podczas zajęć dzieci dodatkowo poznają charakterystyczne zachowania psów, uczą się też jak prawidłowo zachować się w obecności psa, a także jak należy o niego zadbać.
Wszystkie psy, mające wziąć udział w projekcie są zdrowe, zaszczepione i zbadane pod względem behawioralnym przez zoopsychologów.
Projekt ten realizujemy we współpracy z Panią Barbarą Borzymowską oraz jej czworonożnymi przyjaciółmi:)
Edukacja w Ruchu
Edukacja w ruchu to projekt promujący aktywny tryb życia, zachęcający do aktywności ruchowych poprzez zabawę, realizowany jest we współpracy z Fundacją V4Sport, Akademią Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu oraz Akademią Krokieta i Lamy. Inicjatywa finansowana jest ze środków Gminy Wrocław.
#edukacjawruchu #edukacjawruchuWroclaw #PhysicallyActiveLearning @FundacjaV4Sport (Fundacja V4Sport) @awf.wroc (Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu) @AkademiaKrokietaiLamy (Akademia Krokieta i Lamy) @wroclaw.wroclove (Wrocław [Wroclove])
Dlaczego realizujemy ten projekt?
Rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówią o tym, że do prawidłowego rozwoju, dzieci potrzebują co najmniej 60 minut aktywności fizycznej dziennie, codziennie, aby rozwijać się prawidłowo. Tymczasem wyniki wielu badań wskazują na to, że dzieci są niewystarczająco aktywne fizycznie, a statystyki dotyczące siedzącego stylu życia najmłodszych stale się pogarszają.
Co więcej, dużo czasu w pozycji siedzącej dzieci spędzają przy nauce – w szkole, przedszkolu i w domu. Dlatego tak ważne jest, by zadbać o ruch, który będzie towarzyszył im w ciągu całego dnia – również w czasie nauki.
Jakie korzyści może przynieść dzieciom udział w projekcie?
● PRAWIDŁOWY ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY
Więcej okazji do ruchu w ciągu dnia to oprócz oczywistej dbałości o kondycję fizyczną i psychiczną dzieci, niezbędny element ich prawidłowego rozwoju.
● LEPSZE WYNIKI W NAUCE
Już kilka minut ruchu dziennie poprawia koncentrację, co może przełożyć się na lepsze osiągnięcia edukacyjne.
● JESZCZE LEPSZA INTEGRACJA GRUPY
Zabawy ruchowe wzmacniają więzi między dziećmi, co wpływa na lepszą atmosferę w grupie.
● RUCH I DOBRA ZABAWA
Wykonując zadania ruchowe, osadzone w atrakcyjnej fabule, dzieci zostają uczestnikami pasjonujących przygód, które nie tylko dostarczają cennych treści edukacyjnych, ale także przynoszą wiele radości i uśmiechu.
Projekt realizowany jest w roku 2024/2025 w grupie III, IV oraz V.
Europejski Korpus Solidarności
W grudniu 2021 roku aplikowaliśmy z wnioskiem o uzyskanie Znaku Jakości w Europejskim Korpusie Solidarności, który daje mam możliwość aktywnego włączenia się w różnorodne działania, projekty i zapraszania do naszej placówki wolontariuszy z różnych krajów nie tylko z Unii Europejskiej. W kwietniu 2022 roku otrzymaliśmy znak jakości, który ważny jest do 2027 roku. I wtedy też podjęliśmy współpracę z Fundacją PROM, która rekrutuje wolontariuszy. Natomiast nasze przedszkola jest organizacją goszczącą. Od września 2022 roku regularnie gościmy w naszym przedszkolu wolontariuszki z różnych krajów np. Turcji, Rosji, Azerbejdżanu.
„…Unia Europejska opiera się na solidarności, która stanowi wspólną wartość, do której społeczeństwo europejskie przywiązuje dużą wagę. Solidarność określa istotę projektu europejskiego i zapewnia jedność niezbędną do stawiania czoła obecnym i przyszłym kryzysom poprzez utrzymanie mocnego fundamentu moralnego. Solidarność służy młodym Europejczykom za kompas wyznaczający kierunek ich aspiracji w dążeniu do tworzenia lepszej Unii…”
„…Europejski Korpus Solidarności skupia osoby młode, aby budować bardziej włączające społeczeństwo, wspierając osoby zagrożone i reagując na wyzwania społeczne i humanitarne. Stanowi inspirację dla osób młodych, które chcą nieść pomoc, uczyć się i rozwijać, oraz wpływa na ich poczucie własnej wartości a także zapewnia pojedynczy punkt kontaktowy dla działań solidarnościowych w całej Unii i poza nią…”*
*cytat zaczerpnięty z Przewodnika po Europejskim Korpusie Solidarności
Metoda Dobrego Startu MDS ® Marty Bogdanowicz
Metoda Dobrego Startu, opracowana przez prof. zw. dr hab. Martę Bogdanowicz, ma charakter profilaktyczno-terapeutyczny i diagnostyczny, jest wskazana dla dzieci przygotowujących się do czytania i pisania, a niezbędna dla dzieci z opóźnieniami funkcji językowych, spostrzeżeniowych, ruchowych czy motorycznych i w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym. Jest to metoda wspierania rozwoju psychomotorycznego, rehabilitacji psychomotorycznej i edukacji z zastosowaniem polisensorycznego uczenia się.
Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter i znaków matematycznych. Realizacja tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie funkcji, które biorą udział w uczeniu się czytania i pisania (poznawczych: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i ruchowych) oraz ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Inne cele to kształtowanie lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego części oraz lewej i prawej strony) i przestrzeni. MDS reprezentuje zatem polisensoryczne, aktywne podejście do pracy z dziećmi. Występują w niej trzy elementy:
- element motoryczny to ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, a także ruchowo-słuchowo-wzrokowe czyli ruchy zharmonizowane z rytmem piosenki, wykonywane podczas reprodukowania znaków graficznych;
- element słuchowy to piosenki, wierszyki, zdania, wyrazy;
- element wzrokowy to znaki graficzne (łatwe wzory, wzory literopodobne, litery i znaki matematyczne).
„Ważna sprawa to zdrowie i dobra zabawa” – autorski program promujący edukację zdrowotną Katarzyny Sawicz oraz Bożeny Toffel
Program promocji zdrowia został opracowany w roku 2024, w tym samym roku został aktywnie wdrożony w działalność Naszego przedszkola i realizowany jest do dnia dzisiejszego.
Program ten został poddany ocenie przez komisję z Departamentu Spraw Społecznych Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych, otrzymaując wysoką ocenę merytoryczną.
Głównym założeniem programu jest wspieranie i wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie nabywania prawidłowych nawyków żywieniowych i ogólnie zdrowotnych. Nasze Przedszkolaki uczestnicząc w programie:
– rozbudzają zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem,
– uczą się do dbania o zdrowie własne i innych,
– poznanają zalecenia prozdrowotne w zakresie racjonalnego odżywiania,
– aktywnie uczestniczą w „zdrowym odżywianiu”,
– rozumieją konieczność spożywania owoców i warzyw, jako głównego źródła witamin,
– nabywają umiejętności przygotowania prostego posiłku,
– uczą się zasad bezpieczeństwa i rozumieją konieczność ich przestrzegania
– kształtują własne nawyki higieniczno- kulturalne,
– rozwijają sprawność ruchową,
– kształtują umiejętność do czynnego odpoczynku,
– systematycznie biorą udział w zabawach i ćwiczeniach rytmicznych, naśladowczych, zadaniowych itp.
– rozumieją konieczność wizyt kontrolnych u specjalistów.
PSIA LEKCJA – Stworzyszenie Zwierzęta Ludziom
Psia lekcja” to bezpłatny program edukacyjny skierowany do przedszkoli, szkół podstawowych, placówek wychowawczo-oświatowych. Program uczy czym jest dogoterapia dla dzieci prowadzona przez Stowarzyszenie Zwierzęta Ludziom, realizowany jest w grupie III i V.
Program wprowadza dzieci w zagadnienia z obszaru:
· Opieka nad psem
· Bezpieczne życie z psem, (szkolenia i zabawy)
· Potrzeby psa
· Sposoby komunikacji psów
· Co to jest dogoterapia?
· Jak pies może pomagać dzieciom w szpitalach?
· Jak przygotować się na nowego psa w domu?
· Co to jest hodowla a co to jest pseudohodowla?
· Jaki jest pies ze schroniska?
https://edukacja.zwierzetaludziom.pl/
Zdrowo jem, więcej wiem
Bierzemy udział w 15. edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, nad którym patronat honorowy objęli Minister Edukacji Narodowej i Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy. Projekt ten skierowany jest uczniów zerówek i klas I-III szkół podstawowych, do nauczycieli oraz rodziców, z których dzieci czerpią przykład. Projekt realizowany jest w grupie V.
Cele projektu:
-wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych;
– uświadomienie związku pomiędzy żywieniem a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej:
– kształcenie rodziców, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.
https://zdrowojem.fundacjabos.pl/o-projekcie
Rowerowy Maj
Rowerowy maj to kampania, w której nasze przedszkole bierze udział już od wielu lat i za każdym razem cieszy się on dużym zaangażowaniem naszych przedszkolaków i ich rodziców. Zabawa trwa zaledwie miesiąc, jednak nawyk przyjeżdżania na rowerze czy hulajondze pozostaje z przedszkolakami na kolejne miesiące. Poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje rower/ rolki/ hulajnogę jako środek transportu do przedszkola. Na każdego aktywnego przedszkolaka czekają nagrody, dlatego też motywacja jest ogromna.
https://rowerowymaj.eu/
EkoEksperymentarium
To projekt o tematyce ekologicznej, którego zadania realizujemy od kilku lat. Założeniem jest przekazanie treści związanych z ochroną środowiska czy ograniczenia konsumpcjonizmu w sposób atrakcyjny dla najmłodszych. Uczy i rozwija dobre praktyki u dzieci. Proste komunikaty i działania, mają przełożenie na codzienność każdego z nas. Przystępne gry odzwierciedlają codzienne czynności w domu każdego dziecka np. w łazience, w kuchni. Zadaniem dzieci jest rozwiązywanie zagadek, analizowanie, podejmowanie decyzji.
https://ekoeksperymentarium.pl/dzieci
Czyściochowe Przedszkole
Program Czyściochowa Akademia Rossman pomaga w usystematyzowaniu nawyków higienicznych wśród dzieci w sposób atrakcyjny dla dzieci. Czyściochowe przedszkole to bajkowi bohaterowie, którzy przeprowadzają dzieci piosenkami, słuchowiskami, zabawami ruchowymi przez kolejne tematy zawarte w programie. Program porusza 6 obszarów higieny: higiena jamy ustnej, czystość dłoni, higiena nosa i ucha, zasady korzystania z toalety, mycie ciała i dbanie o włosy oraz pielęgnacja i ochrona skóry. W tym roku nasze przedszkole odwiedziła również pani higienistka, która przeprowadziła lekcję na temat higieny jamy ustnej.
https://czysciochowa-akademia.pl/
Witaminki
Z myślą o zdrowiu i harmonijnym rozwoju dzieci grupa II z ogromnym entuzjazmem przystąpiła do realizacji projektu edukacyjnego „Witaminki”. Jego głównym założeniem jest kształtowanie u najmłodszych trwałych, świadomych nawyków żywieniowych, które będą procentować przez całe życie. Pragniemy, aby dzieci już od wczesnych lat potrafiły dokonywać mądrych wyborów kulinarnych, sięgając po różnorodne, wartościowe produkty, a przede wszystkim po świeże warzywa, które powinny na stałe zagościć w codziennym jadłospisie. W trakcie trwania projektu dzieci będą miały okazję poznawać bogactwo smaków i aromatów, odkrywać nowe potrawy, a także oswajać się z wyglądem i właściwościami odżywczymi warzyw. Poprzez ciekawe zajęcia kulinarne, wspólne przygotowywanie prostych dań oraz degustacje, chcemy rozbudzać w nich ciekawość świata zdrowego jedzenia i pokazywać, że samodzielne komponowanie posiłków może być świetną zabawą, a zarazem cenną lekcją na przyszłość. Projekt „Witaminki” to nie tylko okazja do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności, lecz przede wszystkim inspiracja do codziennego dbania o własne zdrowie poprzez odpowiednie odżywianie. Wierzymy, że wspólne działania pozwolą dzieciom rozwinąć kulturę spożywania wartościowych posiłków, która stanie się solidnym fundamentem ich prawidłowego rozwoju i dobrego samopoczucia.